مباهله شناسی

مباهله و ابعاد تاریخی آن

مباهله شناسی

مباهله و ابعاد تاریخی آن

معرفی کتاب « مباهله در مدینه »

مباهله شناسی mobaheleshenasi.blogsky.com

معرفی کتاب « مباهله در مدینه »


نویسنده: پروفسور لویی ماسینیون

مترجم: دکتر محمودرضا افتخارزاده

اندازه:رقعی

تعداد صفحات:۱۳۰

مباهله در مدینه تألیف پرفسور لویی ماسینیون اسلام شناس برجسته و نامدار فرانسوی است .این اثر پژوهشی توسط کلیسای کاتولیک ممنوع اعلام شد چراکه در آن به حقانیت آیین اسلام اعتراف گردیده است . مترجم بر این کتاب مقدمه ای مفصل نوشته است که مورد نقد محافل فرهنگی درون مرز قرار گرفته است. کتاب مباهله در مدینه سندی است از رفتار مسالمت آمیز اسلام و مسیحیت در گفتگوی میان ادیان.در این کتاب حقایقی از تورات و انجیل مبنی بر حقانیت اسلام نقل گردیده که مورد ناخشنودی واتیکان قرارگرفته است.

مباهله یعنی چه؟

مباهله شناسی mobaheleshenasi.blogsky.com

معنای لغوی این کلمه مباهله:

مباهله از ریشه "بهل" و بر وزن "مُفاعِلَة" است. این کلمه از نظر لغت سه معنا دارد:

1- رها نمودن و به خود وا گذاشتن؛

2- دعایى که همراه با تضرع و اصرار باشد؛

3- کم بودن آب.

اما معناى اصطلاحى آن:

زمانى که دو یا چند نفر بر سر مسئله‌اى اختلاف نظر داشته باشند و هیچ کدام حاضر نباشند نظریه طرف مقابل را بپذیرند، در یک جا جمع مى‌شوند و به درگاه خداوند تضرع مى‌کنند و از خداوند مى‌خواهند که آن کس را که بر باطل است رسوا نموده و مورد لعن و مجازات خویش قرار دهد.

با توجه به معناى اصطلاحى مباهله، ماده اصلى مباهله هم مى تواند «بهل» به معناى "رها نمودن و به خود واگذاشتن باشد" و هم «بهل» به معناى "دعاى همراه با اصرار و تضرع"؛ زیرا در مباهله هر یک از طرفین براى طرف مقابل خویش درخواست لعن مى کند و لعنت خدا چیزى غیر از به خود وا گذاشتن و محرومیت از رحمت خدا نیست.

از این جهت، مباهله با معناى اول سازگار است و از آن جهت که مباهله دعایى معمولى نیست، بلکه همراه باتضرع و اصرار است، با معنى دوم هماهنگ است.

 تهیه و تنظیم برای تبیان: حسین عسگری

برگرفته از سایت تبیان

مباهله؛ جلوه ای از حضور حضرت زهرا (س) در عرصه سیاست

مباهله شناسی mobaheleshenasi.blogsky.com


مباهله؛ جلوه ای از حضور حضرت زهرا (س) در عرصه سیاست" نجران" بخش با صفایی با هفتاد دهکده تابع خود، در نقطه مرزی حجاز و یمن قرار گرفته است. در آغاز طلوع اسلام، این نقطه تنها منطقه مسیحی نشین حجاز بود.


پیامبراسلام(ص) در سال های اول رسالت خود، با سران کشورهای جهان مکاتبه کرد و بدین وسیله آنها را به دین مبین اسلام دعوت نمود. در این بین نامه ای نیز به اسقف نجران نوشت و طی آن مسیحیان نجران را به آئین اسلام دعوت نمود.

« به نام خدای ابراهیم، اسحاق و یعقوب. این نامه ای است از محمد پیامبرخدا به اسقف نجران. خدای ابراهیم و اسحاق و یعقوب را حمد و ستایش می کنم و شما را از پرستش بندگان، به پرستش خدا دعوت می نمایم. شما را دعوت می کنم که از ولایت بندگان خدا خارج شوید و در ولایت خداوند وارد آیید، اگر دعوت مرا نپذیرفتید(لااقل) باید به حکومت اسلامی مالیات(جزیه) بپردازید و در غیر این صورت به شما اعلام خطر می شود.»

نمایندگان پیامبراکرم، نامه ایشان را به اسقف مسیحیان نجران رساندند. وی پس از خواندن نامه، شورایی مرکب از شخصیت های مذهبی و غیرمذهبی تشکیل داد که وارد مدینه شوند و از نزدیک با پیامبر صلی الله علیه و آله دیدار کنند و دلایل نبوت ایشان را مورد بررسی قرار دهند.  

ادامه مطلب ...