مباهله شناسی

مباهله و ابعاد تاریخی آن

مباهله شناسی

مباهله و ابعاد تاریخی آن

پاسخ به شبهه ی سن کم امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هنگام نزول آیه مباهله

 مباهله شناسی mobaheleshenasi.blogsky.com

پاسخ به سوالات و شبهات واقعه مباهلهسؤال :حسنین (علیهما السلام) هنگام نزول آیه مباهله بالغ نبوده‌اند لذا مستحق ثواب نیستند در نتیجه:

1- این آیه فضیلتی برای آنان نیست.

2- این آیه دلالتی ندارد که آنان جزء افضل صحابه باشند.

یکی دیگر از سؤالات و شبهات مطرح شده درباره‌ی آیه مباهله و روایات مربوط به آن، این است که می گویند: حسن و حسین (علیه السلام) هنگام نزول آیه‌ی مباهله، غیر بالغ و غیر مستحق برای ثواب بوده‌اند و اگر آن دو غیرمستحق برای ثواب باشند، افضل الصحابه (برترین اصحاب) به حساب نمی آیند.

نقد و بررسی: در پاسخ این شبهه باید بگوییم:

با این که امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) هنگام نزول آیه‌ی مباهله سن کمتری داشتند، نباید فراموش کرد که انتخاب آن دو برای مباهله بر اساس روایات متعدد و صحیح فریقین توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) انجام گرفته است و اگر اشخاص دیگری برتر و افضل از آنها وجود داشتند، حتماً پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) به جای آن دو، همان افراد را همراه خود به مباهله می آوردند. بنا بر این، صرف آوردن این دو برای مباهله، به طور روشن بر برتری و افضل بودن آنها دلالت دارد و کم بودن سن آنها در این باره مشکلی ایجاد نمی‌کند.

نباید فراموش کرد که برتری و افضلیت، همواره با رسیدن فرد به مرتبه‌ی بلوغ و ازدیاد سن نیست و گاه اشخاص مقدسی در سن بسیار کم به مقامات بزرگ الهی رسیده‌اند که با مراجعه به آیات نورانی قرآن کریم، دو مورد از آنها را ذکر می کنیم: 

 ۱- حضرت یحیی (علیه السلام)

«یا یحیی خذ الکتاب بقوة و ءاتیناه الحکم صبیاً؛ (ما پس از تولد یحیی به او گفتیم:) ای یحیی! کتاب (الهی) را با قوّت بگیر و ما حکمت را در سن کودکی به وی دادیم.»

بر اساس بیان نصربن محمد سمرقندی (متوفای 375ق) و مفسر معروف، فخر رازی، منظور از «حکم» در این آیه شریفه، پیامبری، اندیشه و خیر و برکت است. همچنین مرحوم شیخ طبرسی (متوفای 548ق) در ذیل همین آیه، از عبدالله بن عباس روایتی نقل می کند که بر اساس آن، حضرت یحیی (علیه السلام) در سه سالگی به مقام پیامبری رسیده است.

۲- حضرت عیسی مسیح (علیه السلام)

«قال انی عبدالله ءاتانی الکتاب و جعلنی نبیاً؛ (عیسی در گهواره به سخن آمد و چنین) گفت: همانا من بنده‌ی خدا هستم و خداوند به من کتاب داده و مرا پیامبر قرار داده است.»

شیخ کلینی (متوفای 329ق) در کتاب الکافی از امام باقر (علیه السلام) نقل می کند که آن حضرت فرمود: «کان یومئذ نبیاً حجة الله غیر مرسل...؛ حضرت عیسی (علیه السلام) در آن هنگام یک پیامبر الهی غیر مرسل (و) حجت الهی بود.» آن حضرت در ادامه می فرماید: «فلما بلغ عیسی (علیه السلام) سبع سنین تکلم بالنبوة و الرسالة حین اوحی الله تعالی الیه...؛ وقتی حضرت عیسی (علیه السلام) به هفت سالگی رسید، بر اساس وحی الهی نازل شده بر او، از نبوت و رسالت خود خبر داد... .»

همان گونه که از آیات و روایات مذکور به دست می آید، رسیدن به یک مقام و فضیلت الهی و به ویژه مقام نبوت و رسالت، حتماً مبتنی بر رسیدن آن شخص به حد تکلیف و بلوغ نیست. بنا بر این برتری و افضلیت امام حسن (علیه السلام) در سن کودکی، امری عادی به حساب می آید؛ چون این مسئله کمتر از مقام نبوت و رسالت است که حتی در سن سه و هفت سالگی و حتی در گهواره، به برخی از پیامبران الهی داده شده است. آن چه در این مورد ضرورت دارد، معرفت، عقل و طاعت الهی و اقرار به رسالت و نبوت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) است که این ویژگی‌ها نیز بدون شک در امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) وجود داشته است.

بنا بر این آمدن امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) برای مباهله، دلیل روشنی بر افضلیت و برتری آن دو پس از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) و امام علی بن ابی طالب (علیه السلام) در میان امت اسلامی و نیز دلیلی بر برتری و افضلیت آنها بر اصحاب دیگر پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) البته بعد از پدرشان امام علی (علیه السلام) به حساب می آید و کم بودن سن آنها در این باره هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. بلکه حضور حسنین (علیهما السلام) در سن کودکی به وضوح بیانگر فضیلت ویژه آنان بر تمامی امت دارد؛ زیرا با سن کودکی توسط پیامبر (صلی الله علیه و آله) بر تمامی امت ترجیح داده شده‌اند.

منبع:مقاله تفسیر آیه «مباهله» از دیدگاه اهل بیت (ع) و اهل سنت،نویسنده: اسماعیل زاده، ایلقار؛مجله: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » تابستان و پاییز 1383 - شماره 10 و 11 ‏(20 صفحه - از 87 تا 106) و تارنمای بنیاد پژوهشی ترویجی مباهله به نشانی:mobahele.com

لینک مرتبط: پاسخ به سوالات  و شبهات پیرامون واقعه ی مباهله

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد